#احکام کلی زکات فطره
? احکام زکاتِ فطره : ?
? هرمسلمان بالغ عاقل که موقعِ دیدهشدن ماه شب عید فطر، فقیر نباشد، باید برای خود و همة کسانی که نانخور او هستند فطریّه بدهد؛ یعنی به اِزایِ هر نفر سه کیلو گندم یا خرما یا برنج و… یا پولِ آن را به مستحق بدهد .
☘ کسی که فقیر نیست ولی موقعِ پرداختنِ فطریّه دستش خالی است، باید قرض کند و فطریّه را بپردازد .
☘ انسان باید (علاوه بر فطریّة خود و افراد تحت تکفّلش) فطریّة کسانی که موقعِ رؤیت هلال شب عید فطر، مهمان او هستند را نیز بدهد. (مسأله اختلافی است)
? فطریّة مهمانی که بعد از غروبِ شبِ عید فطر آمده، بر صاحب¬خانه واجب نیست .
? برکسی که قادر نیست خرجیِ خود و عیالاتش را بدهد فطریّه واجب نیست
☘ بچهای که موقعِ رؤیتِ هلال، به دنیا نیامده، فطریّه ندارد و بر پدر و مادرش لازم نیست فطریّة او را بپردازند.
☘ فطریه در همان هشت موردی که برای زکات است، مصرف می¬شود، امّا احتیاط در این است که فقط به فقرای شیعه بدهند
☘ کسی که نانخورِ دیگری است بر خودش لازم نیست فطریّه¬اش را بپردازد، حتّی اگر سرپرستش فطریّة او را نداده باشد .
* کسی که فطره میدهد اگر سیّد نباشد، نمیتواند به سیّد فطریّه بدهد، اگر چه برخی از افراد تحتِ تکفّلش سیّد باشند.
? فطریّه را باید حتماً از مالِ حلال پرداخت کرد و چنانچه از مالِ حرام بپردازند صحیح نیست.
? به کسی که فطریّه را در راهِ حرام مصرف می¬کند، نمی¬توان فطریّه داد
? به یک فقیر نمیتوان بیشتر از خرجِ سال و کمتر از فطریّة یک نفر، فطریّه داد .
? اگر انسان قبل از عید فطر به فقیری قرض داده، میتواند روزِ عید آن را به عنوانِ فطریّه حساب کند و از فقیر پس نگیرد.
? کسی که نماز عید فطر را میخواند باید (بنابر احتیاط) قبل از نماز فطریّه را بپردازد و اگر نماز نمیخواند میتواند تا ظهر عید فطر تأخیر بیاندازد.
? اگر مالی را بابتِ فطریّه کنار گذاشته باشد، نمی¬تواند آن را برای خودش بردارد و به جایش مال دیگری بگذارد.
? مبلغِ فطریّه به حساب گندم طبق نظر برخی مراجع 8000 تومان است و به حساب برنج باید قیمت سه کیلو از برنجی را که مصرف می کند بپردازد
? ? ? ? ? ? ? ? ? ?
✍ نظرات آیات عظام در مورد فطریه مهمان:
? ? ? ? ? ? ? ? ?
? امام: فطره مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر با رضایت میزبان وارد شده و نان خور حساب شود بر میزبان واجب است.
? خوئی: اگر کسی را [فقط] شب عید فطر دعوت کنند هرچند پیش از غروب بیایند فطره اش بر میزبان واجب نیست. استفتائات، س607
? گلپایگانی، صافی: اگر [مهمان] پیش از مغرب وارد شود و بگویند امشب نان او را داده - هرچند نان خور حساب نشود- [بر میزبان] واجب است.
? اراکی: فطره مهمان بر عهده میزبان است هرچند در غیر منزل همچون حسینیه یا مسجد افطاری دهد. استفتائات ص79
? تبریزی: اگر مهمان غذا می خورد و می رود [فطره اش] بر عهده خودش می باشد ولی اگر نان خور حساب شود یعنی آن شب یا چند روز آنجا می ماند بر میزبان است. استفتائات جدید، ج2، س 683
? فاضل لنکرانی: به مجرد صرف یک افطاری [فطره بر میزبان] واجب نیست.
? خامنه ای: با یک شب [مهمان] نان خور حساب نمی شود.
? بهجت: اگر [مهمان] پیش از برآمدن هلال ماه شوال برای خوردن غذا آمده باشد - ولو بعدا نتواند غذا صرف کند - [فطره اش بر میزبان] واجب است.
? سیستانی: اگر [مهمان] شب نزد [میزبان] بماند و نان خور - هرچند موقتا - حساب شود؛ [فطره اش بر میزبان] واجب است.
? مکارم: اگر [میهمان] فقط برای شب عید دعوت شده؛ [فطره اش بر میزبان] واجب نیست.
? شبیری زنجانی: اگر [مهمان] بنا داشته باشد مدتی طولانی مهمان باشد - به طوریکه بدون هیچ قیدی نان خور به شمار آید - [فطره اش بر میزبان] واجب است، ولی اگر تنها همان شب بیاید واجب نیست.
? نوری همدانی: اگر میزبان شب عید فطر - در خانه، مسجد، سالنهای پذیرایی یا هر جای دیگر- طعام دهد، فطره هم بر عهده اوست.
استفتائات س 246
? وحید خراسانی: فطره میهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و در وقت وجوب زکات فطره نان خور او حساب می شود، بر [میزبان] واجب است.
? مظاهری: زکات فطره مهمان بر میزبان واجب نیست، خواه با رضایت میزبان آمده باشد یا بدون رضایت، پیش از غروب آمده باشد یا بعد از غروب.
? سبحانی: فطره مهمانی که پیش از غروب شب عید فطر با رضایت صاحبخانه وارد شده و عرفاً نان خور [میزبان] حساب می شود بر [میزبان] واجب است.
? ? ? ? ? ? ? ? ?
✍ نظرات آیات عظام در مورد فطریه مهمان:
? ? ? ? ? ? ? ? ?
? امام: فطره مهمانی که قبل از غروب شب عید فطر با رضایت میزبان وارد شده و نان خور حساب شود بر میزبان واجب است.
? خوئی: اگر کسی را [فقط] شب عید فطر دعوت کنند هرچند پیش از غروب بیایند فطره اش بر میزبان واجب نیست. استفتائات، س607
? گلپایگانی، صافی: اگر [مهمان] پیش از مغرب وارد شود و بگویند امشب نان او را داده - هرچند نان خور حساب نشود- [بر میزبان] واجب است.
? اراکی: فطره مهمان بر عهده میزبان است هرچند در غیر منزل همچون حسینیه یا مسجد افطاری دهد. استفتائات ص79
? تبریزی: اگر مهمان غذا می خورد و می رود [فطره اش] بر عهده خودش می باشد ولی اگر نان خور حساب شود یعنی آن شب یا چند روز آنجا می ماند بر میزبان است. استفتائات جدید، ج2، س 683
? فاضل لنکرانی: به مجرد صرف یک افطاری [فطره بر میزبان] واجب نیست.
? خامنه ای: با یک شب [مهمان] نان خور حساب نمی شود.
? بهجت: اگر [مهمان] پیش از برآمدن هلال ماه شوال برای خوردن غذا آمده باشد - ولو بعدا نتواند غذا صرف کند - [فطره اش بر میزبان] واجب است.
? سیستانی: اگر [مهمان] شب نزد [میزبان] بماند و نان خور - هرچند موقتا - حساب شود؛ [فطره اش بر میزبان] واجب است.
? مکارم: اگر [میهمان] فقط برای شب عید دعوت شده؛ [فطره اش بر میزبان] واجب نیست.
? شبیری زنجانی: اگر [مهمان] بنا داشته باشد مدتی طولانی مهمان باشد - به طوریکه بدون هیچ قیدی نا